top of page
Foto van schrijverRode rik

Vijf veelgemaakte fouten bij het importeren vanuit China


Het zal je waarschijnlijk niet verbazen als ik je vertel dat China het grootste exportland ter wereld is. Het is dus heel begrijpelijk dat veel bedrijven in dit land opzoek gaan naar producten of onderdelen.


Of je nou een nieuwe of ervaren importeur bent, er zijn altijd een aantal zaken waar je goed op moet letten. In dit artikel vertel ik je over de 5 meest voorkomende fouten als het gaat om importeren vanuit China.


1. De Chinese manier van zakendoen niet begrijpen

Communication is key. Als je op zoek bent naar een langdurige relatie met de Chinese zakenman, dan raad ik aan om rekening te houden met de Chinese cultuur en zijn manier van zaken doen. Wat volgens jou beleefd is, kan volgens Chinese begrippen heel anders overkomen.


Ik kan mij voorstellen dat je geen deal wilt verliezen door een verkeerde interpretatie. Bereid je daarom goed voor op gesprekken die in eerste instantie niets te maken lijken te hebben met zakendoen. De deal sluiten is een langdurig proces waar beide partijen elkaar meer leren kennen op een persoonlijk, dan een zakelijk niveau. Wees geïnteresseerd in het persoonlijke leven van diegene tegenover je en heb geduld. De deal te snel doordrukken kan namelijk in het latere proces vervelend uitpakken.


2. Het niet onderzoeken van regelgevingen en richtlijnen van de EU

Ik heb het al eens meegemaakt. Producten zijn geproduceerd en betaald, maar op het moment dat het transport geregeld moest worden mochten de goederen China niet uit. Het kennen van de handelsregels is dus van groot belang.


Als je vanuit China importeert kun je het beste extra voorzorgsmaatregelen nemen. Het is namelijk niet ongebruikelijk dat Chinese leveranciers goederen produceren die niet aan de internationale normen voldoen.


Onderzoek de importwetten, maar ook de regelgeving die op het product van toepassing is. Schroom niet om hiervoor aan te kloppen bij de kamer van koophandel of de douanekantoren, zij kunnen je hier goed bij helpen.


3. Verkeerde levercondities

Als de voorzorgsmaatregelen genomen zijn, is het verstandig om duidelijke afspraken te maken over de levercondities. Maak daarbij áltijd gebruik van de Incoterms. De Incoterms beschrijven de verdeling van o.a. verplichtingen, verantwoordelijkheid, risico’s en kosten tussen de leverancier en koper. De gemaakte afspraken voorkomen verwarring bij deze zeer belangrijke punten.

De drie meest gebruikte Incoterms zijn FOB, CIF en EXW. Elk van deze levercondities heeft zo zijn voor- en nadelen die een grote rol kunnen spelen bij de kosten van het importeren.


Grote kans dat de leverancier op de Incoterm EXW aanstuurt. Hierbij komen de kosten en verantwoordelijkheden van transport namelijk geheel bij jou als importeur te liggen. Probeer in dat geval eens te onderhandelen naar FOB. Hierbij zijn de kosten en verantwoordelijkheden bij het transport al wat meer verdeeld.


4. Kiezen voor een verkeerde leverancier

Als importeur ben jij verantwoordelijk voor het product dat je importeert. Als jouw product bijvoorbeeld schade aanricht kun je aansprakelijk worden gesteld. Daarnaast kan het zo zijn dat de douane plotseling bij je op de stoep staat voor aanvullende vragen over jouw product. Het is begrijpelijk dat je zulke situaties wilt voorkomen. Kies leveranciers zorgvuldig uit.


Leg gemaakte afspraken met je leverancier vast en doe onderzoek naar het productieproces. Welke materialen of grondstoffen worden er bijvoorbeeld gebruikt? Wellicht is het een idee om in gesprek te gaan met importeurs die al ervaring hebben met het importeren van dit soort producten.


Van vele importeurs heb ik al vernomen dat het opzoeken van de leverancier een groot onderdeel van de succesformule is. Als er straks weer gereisd mag worden, is het verstandig om dit advies op te volgen. Ga bij jezelf na of je bijvoorbeeld een specialist mee wilt nemen tijdens jouw bezoek aan de leverancier. In mijn vorige artikel vind je drie andere tips waar je een goede leverancier aan kunt herkennen.


5. Niet vooruit plannen

Last, but definitely not least: tijd. Dit is misschien wel het belangrijkste aspect waar je rekening mee moet houden bij het importeren vanuit China. Eén van bovenstaande problemen kan al een flinke vertraging met zich meebrengen. Laat staan dat er onverhoopt nog eens extra verassingen bij komen kijken. Zorg daarom te allen tijde voor een goede planning en calculeer hierbij altijd extra tijd in.


Hopelijk heb ik jou met dit artikel geholpen. Of heb ik wellicht vragen bij je opgeroepen? Deel dit met mij en ik help je graag verder!


Roderik van der Luur

06 1323 5857

roderik@freightsupport.nl

5 weergaven0 opmerkingen

Comentarios


bottom of page