top of page
  • Foto van schrijverRode rik

Drie valkuilen bij het kiezen van een (nieuwe) leverancier in China


Ben je opzoek naar een (nieuwe) leverancier in China? Hou dan de volgende punten in gedachten, want dit zijn de meest voorkomende valkuilen aan het begin van de samenwerking.


Betrouwbaarheid

De meeste landen hebben een handelsregister waar de leverancier ingeschreven moet staan, maar dit zegt niks over de betrouwbaarheid van de organisatie. Zoek het bedrijf eens op via Google maps, kijk kritisch naar de reviews en stel genoeg vragen aan de leverancier. Een echt Chinees bedrijf staat een potentiële klant graag te woord. Deze drie punten kunnen al een goed beeld geven.


Serviceniveau

Wanneer je vragen hebt over jouw zending is het erg prettig als je iemand direct kunt bereiken. Om een idee te krijgen van het serviceniveau kan er gekeken worden naar de contactgegevens van de leverancier. Is er een email, telefoonnummer, skype of chat mogelijkheid beschikbaar? Met het aantal mogelijkheden laat de leverancier jou zien hoe bereid hij is jou op verschillende manieren te woord te staan voor eventuele hulp of andere zaken.


Levercondities

Het grootste struikelblok bij een nieuwe samenwerking met een leverancier zijn de levercondities. Zorg er ten alle tijden voor dat gemaakte afspraken zwart op wit staan en voorkom mondelinge afspraken. Wanneer levercondities niet duidelijk worden besproken en uitgeschreven is er ruimte voor verbeelding, verwarring of aannames.


Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een leverancier jouw product met aflevering aanbiedt, waar overigens verzendkosten voor worden doorbelast, maar dat dit product op een totaal andere plek wordt bezorgd dan bij jou op de stoep. Maak daarom áltijd gebruik van incoterms, straat-, plaatsnamen en postcodes.


Door de meest voorkomende valkuilen met je te delen, hoop ik dat je in de toekomst voorspoedig zaken weet te doen. Heb ik jou met dit artikel geholpen of heb ik wellicht vragen bij je opgeroepen? Deel dit met mij en ik help je graag verder!


Roderik van der Luur

06 1323 5857

roderik@freightsupport.nl

6 weergaven0 opmerkingen
bottom of page