In mijn korte bestaan als luchtvrachtexpediteur heb ik al voor verschillende uitdagingen gestaan. Elke uitdaging vroeg om een andere aanpak, maar al deze situaties hadden één ding gemeen: vertragingen.
In dit artikel beschrijf ik drie eenvoudige tips om vertragingen en/of onnodige kosten te voorkomen. De drie tips die ik zal beschrijven zijn: doe je onderzoek, plan ruim van tevoren, en onderhoud regelmatig contact tussen alle partijen.
1. Doe je onderzoek
Tijdens het logistieke proces gaan jouw goederen door verschillende schakels. Deze schakels werken soepel als je op de hoogte bent van verschillende factoren die het proces kunnen beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan (lokale) feestdagen of corona-beperkingen.
2. Plan ruim van tevoren
Onderzoeken is één, maar toepassen is twee. Het toepassen van je onderzoek is van belang om extra kosten of vertragingen te voorkomen. Gelukkig is dat makkelijker dan het klinkt. Zodra je de data van jouw zending weet, vergelijk deze dan met jouw onderzoek. Indien mogelijk, pas de planning aan om eventuele vertragingen toe te staan.
Over het algemeen is het een goed idee om zendingen ruim van te voren aan te geven, want dan kan er naar alternatieve mogelijkheden gekeken worden.
3. Onderhoud regelmatig contact met alle betrokkenen
Regelmatig contact houden leidt meestal tot minder misverstanden en vergissingen. Dit geldt met name voor de logistiek. Het onderhouden van contact met de leverancier of fabrikant vermindert het risico op last-minute verrassingen. Hierdoor kan de expediteur ook voorzien worden van jouw verwachte luchtvrachtvolumes en/of -data.
Commentaires