Hoe kunnen we de kosten van luchtvracht verlagen?
- roderik57
- 21 jul
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 24 jul

Om deze vraag te beantwoorden, moeten wij eerst een stap terugzetten, en kijken naar de grootste kostenpost; fouten.
Spoed = stress. En tijdsdruk leidt vaak tot onverstandige beslissingen.
Dit zijn de 4 grootste fouten die ik zie:
Kiezen voor de laagste prijs i.p.v. zekerheid
Geen rekening houden met nationale feestdagen
Denken dat ‘even boeken’ voldoende is, terwijl details de levering maken of breken
Te laat beginnen met plannen, waardoor de kans op vertragingen en onnodige kosten groter zijn
Op bovenstaande punten zal ik antwoord geven in deze blog, maar ik zal ook andere manieren benoemen om de kosten van luchtvracht te verlagen. Ik kijk naar tijdskosten, langetermijnkosten en directe kosten.
Waarom moet ik niet voor de laagste prijs kiezen bij luchtvracht?
Omdat de goedkoopste prijs, op papier, de minste winstmarge kost. Alleen de praktijk is vaak anders..
Achter de schermen wordt er reactief gewerkt, omdat de goedkoopste optie meestal met teveel klanten werkt, of onderbezet is.
Het resultaat? Grotere kans op nabelastingen, extra werk, vertragingen, frustraties en soms opnieuw verzenden.
Waarom moet ik rekening houden met feestdagen bij luchtvracht?
Veel bedrijven willen hun producten voor de feestdagen verstuurd hebben, waardoor het een gevecht om vrachtruimte wordt. Gevolg hiervan is dat tarieven zullen stijgen en levertijden langer kunnen duren.
Daarbij bestaat de kans dat de ontvanger, of jij, gesloten is tijdens de feestdagen. Een zending versturen wanneer niemand deze kan aannemen, leidt tot onnodige kosten zoals loodshuur.

Waarom zijn details belangrijk bij luchtvracht?
Details bij spoedzendingen zijn belangrijk om extra kosten of vertragingen te voorkomen. Tijdens het proces krijg je te maken met fluctuerende tarieven, lastige douaneprocedures, strenge veiligheidsprocedures, krappe deadlines, beperkte vrachtruimtes, Incoterms, tijdzones en in verschillende landen afwijkende regelgevingen.
Hoe meer gegevens, hoe beter de vervoerder is voorbereid, waardoor jij meer zekerheid hebt en beter kan calculeren.
Krijg je vaker nabelastingen vanuit de vervoerder? Je moet dan samenwerken met een partner die pro-actief meedenkt, adviseert en begeleidt. Zonder goede ondersteuning verandert er niets.
Wil je geen gedoe? En kun je hulp gebruiken bij het vinden van meer zekerheid? Stuur mij een bericht of neem contact met mij op.
Waarom moet ik optijd beginnen met plannen bij luchtvracht en welk effect heeft dat op de kosten?
Bij luchtvracht nemen veel verzenders pas contact op met de vervoerder als de zending klaarstaat. Hierdoor moet er in zeer korte tijd geschakeld worden, waardoor de goedkoopste vluchten al vergeven zijn. Luchtvrachttarieven zijn dynamisch. Deze werken op vraag en aanbod. Hoe voller de vlucht hoe hoger de kosten.
Waarom stijgen de vrachttarieven bij luchtvracht?
Zoals eerder aangegeven werken de luchtvrachtkosten op vraag en aanbod. Het is daardoor erg belangrijk om rekening te houden met lokale feestdagen, en de zogenoemde ‘peak seasons’. Dit zijn de drukke periodes in de logistiek.
Denk bijvoorbeeld aan de kerstperiode, black Friday, Chinees nieuwjaar of de zomer. Als er veel zendingen zijn die in korte tijd verstuurd moeten worden kan dit voor hogere kosten zorgen.
Waarom zijn de kosten hoger in de zomer? Omdat er veel passagiers naar vakantiebestemmingen vliegen, waardoor veel koffers voorrang krijgen in het laadruim.
Hoe controleer ik de kosten van luchtvracht?
Het is lastig om zelf de kosten van luchtvracht te controleren. De prijzen tussen vervoerders kunnen nogal verschillen. Neem contact met mij op en ik kijk vrijblijvend met jou mee.
Wat is voordeliger bij luchtvracht, mijn zending als pallet of pakket versturen?
Bij het versturen van meerdere cartons door middel van luchtvracht is het raadzaam om deze op pallets te zetten. Hoe meer losse cartons, hoe groter de kans op schade of vermissing tijdens het transport (lees: extra kosten).
Echter, pallets brengen extra gewicht met zich mee, waardoor de vrachtkosten hoger worden.
Als verzender ben je verantwoordelijk om de goederen zo te verpakken dat deze de schokken van het transport kunnen doorstaan. Wat voordeliger is blijft een persoonlijke afweging en is het afhankelijk van de soort goederen

Wat is de maximale hoogte van een pallet bij luchtvracht?
Maak je luchtvrachtzending maximaal 160cm hoog, zodat deze met een passagiersvlucht mee kan.
Dit biedt meer mogelijkheden, doordat er meer keuzes en vluchten zijn.
Is je zending hoger dan 160cm? Dan gaat jouw zending met een vrachtvlucht mee, wat vaak samengaat met extra kosten en tijd. Vrachtvluchten zijn over het algemeen duurder.
Waarom exportwaardig verpakken zorgt voor lagere kosten bij luchtvracht
Ten eerste, omdat het ter bescherming van jouw goederen is. Ten tweede, omdat een goede verpakking de kans op schade, vermissing of claims minimaliseert.
Sommige bedrijven proberen geld en/of tijd te besparen op het exportwaardig verpakken van de goederen, en verliezen dan het grotere plaatje uit het oog. Mocht de zending schade oplopen of vermist raken, dan zal je tegen extra kosten aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan claims, nieuwe productie-, transport- en personeelskosten.
Wij hebben een packing guide gemaakt, zodat jij niet zelf meer hoeft uit te zoeken aan welke eisen jouw verpakking moet voldoen.
Waarom moet ik mijn luchtvrachtzending verzekeren?
Wil je zekerheid inbouwen tegen de gevolgen van schade of vermissing bij luchtvracht? Sluit dan een transportverzekering af. Waarom?
Als je voor duizenden euro’s aan handelswaarde verstuurt… En je denkt dat het transportbedrijf, de airline of rederij volledig aansprakelijk is bij schade of vermissing…
Dan moet ik je waarschuwen.
Een transportbedrijf, airline of rederij is namelijk beperkt aansprakelijk.
Wordt een claim toch geaccepteerd, dan zal je niet de volledige waarde uitgekeerd krijgen, maar een paar euro per kg.
Wat kan je het beste doen als je een waardevolle zending verstuurt?
Zorg voor een exportwaardige verpakking
Creëer duidelijkheid en label de zending
Kies voor een betrouwbare vervoerder
Raakt de zending zoek of komt deze beschadigd aan, en ben je niet verzekerd? Dan wordt dat een hoge kostenpost, aangezien de producten vaak opnieuw verzonden moeten worden.
Waarom zorgt de douaneafhandeling vaak voor extra kosten bij luchtvracht?
De meeste vertragingen bij luchtvracht ontstaan bij de douaneafhandeling. Zorg voor een soepel proces zonder onverwachte belemmeringen en dus extra kosten.
Wist je dat veel vertragingen te voorkomen zijn? Toch zie ik het bij veel facturen misgaan.
Vaag of onduidelijk? -> Douaneambtenaar wilt meer weten
Ontbrekende gegevens? -> Er komen vragen
Geen correcte informatie? -> Dit leidt tot discussie en dus onnodig verloren tijd
De douane is ontzettend druk en kent jou niet. Zorg er daarom voor dat ze snappen wat je verstuurt.
Als de douane vragen stelt, dan staat jouw zending stil en heb je grotere kans op onvoorziene kosten zoals loodshuur.
Ik heb 5 gemakkelijke suggesties om sneller door de douane te gaan. Bekijk de slides via de download:
Luchtvracht uitbesteden?
Veel mensen raken onnodig veel tijd kwijt aan het regelen van transport, terwijl zij dit liever willen investeren in het laten groeien van hun bedrijf. Een luchtvrachtexpediteur neemt het gehele logistieke proces uithanden, van opgehaald t/m. afgeleverd en alles daar tussenin.
Als expediteur begeleid ik dagelijks uiteenlopende zendingen. Wij begeleiden het gehele proces, en voorkomen fouten nog vóórdat ze ontstaan. Dit doen wij door middel van een 4 fase-stappenplan. Zie onze cases.
Waarom zou ik voor Freight Support kiezen?
Omdat de werkwijze van de meeste vervoerders structureel tekortschiet. Ze voeren uit zonder te denken, waardoor er problemen kunnen opspelen als de zending onderweg is. Dit zorgt voor nabelastingen, onnodige toeslagen, extra werk, vertragingen en frustratie. Wat weer invloed heeft op jouw marge en werkdruk.
Wij bouwen meerdere checks vóórdat er iets verstuurd wordt. Jij betaalt voor rust. Geen onzekerheid. Dit merk je doordat wij:
Adviseren, waardoor je weet wat er nodig is
Begeleiden, zodat je een professional hebt die meekijkt
Controleren, met als gevolg een gevoel van zekerheid
En opvolgen, waardoor je nergens achteraan hoeft
Wij doen wat andere beloven. Hieronder een aantal reacties van opdrachtgevers:
“Wij gaan in de toekomst vaker zaken doen. Met de andere vervoerder was het een beetje rommelig. Met jou is het makkelijk en snel schakelen. Je volgt de zending en zit er bovenop. Dat is gewoon fijn.”
“ik beveel jullie altijd aan aan vrienden. Soms moeten wij weleens via een ander wat versturen, maar dat gaat toch minder soepel.”
“Je hebt duidelijke communicatie. Je belt, en stuur niet alleen emails. Als je email stuurt dan zijn ze zo ingedeeld dat je meteen antwoord hebt op al je vragen, en ook geen vragen meer kan hebben.”
👉 Doe 1 testzending met ons. Je merkt het verschil.
Wij (Freight Support) | Zij |
Een adviseur, klankbord en ideeënkanon, gefocust op zekerheid tijdens transport | Vervoerder gefocust op eigen omzet en zoveel mogelijk verzonden zendingen per maand |
Sturing, praktische tips en hand-outs | Werkt met wat jij aanlevert |
Snelle, persoonlijke en eerlijke communicatie via WhatsApp, email of telefoon | Trage en halve antwoorden via email en in uitzondering telefoon |
Assertief en proactief | Reactief, omdat zij met teveel klanten werken, meerdere afdelingen hebben of onderbezet zijn |
Hoog verantwoordelijkheidsgevoel over het gehele proces | Elke afdeling heeft een verantwoordelijkheidsgevoel voor zijn eigen takenpakket |
Focus op kwaliteit | Focus op kwantiteit |
Bedankt voor het lezen! Hopelijk heb je zo een beter beeld over luchtvracht gekregen. Benieuwd wat het specifiek voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met mij op.
Roderik van der Luur
Freight Support
06 1323 5857
Freight Support is gespecialiseerd in luchtvracht voor ondernemers en MKB-bedrijven die nul ruimte hebben voor onduidelijkheden, vertragingen of verrassingen.
Comments